Σάββατο, 10 Απριλίου 2010

Aura arboris (έκθεση ζωγραφικής)



ΣΤΗΝ ΑΥΡΑ ΤΩΝ ΔΕΝΤΡΩΝ
Στην αύρα των δέντρων, σταθερή αναφορά και απαραίτητη εγγύηση όχι απλά για την καλύτερη δυνατή διαβίωσή μας, αλλά γι’ αυτή καθαυτή την επιβίωσή μας, είναι αφιερωμένη η έκθεση που παρουσιάζεται τώρα –στην καρδιά της άνοιξης– στον ιδιαίτερα φιλόξενο χώρο του ξενοδοχείου St. George Lycabettus, ένα χώρο γνωστό για τις εκδηλώσεις ποιότητας που οργανώνει. Βέβαια, δεν είναι μονοσήμαντη ούτε και αποτελεί μια τυχαία σύμπτωση η επιλογή του θέματος σε σχέση με την τοποθεσία του ξενοδοχείου, που, σε άμεση επαφή με τον Λυκαβηττό, διαθέτει μια προνομιούχα, μαγευτική θέα, σε έναν από τους ελάχιστους χώρους πρασίνου της πρωτεύουσας.
Η τωρινή έκθεση, στην οποία συμμετέχουν 27 σημαντικοί Έλληνες καλλιτέχνες, με έργα που, στην πλειοψηφία τους, δημιουργήθηκαν ειδικά γι’ αυτή, δεν αποτελεί απλά μια πολυσήμαντη δύναμη κρούσης στο πλαίσιο της παγκόσμιας κινητοποίησης για τη διάσωση του περιβάλλοντος. Κινητοποίηση σαφώς ετεροχρονισμένη αντίκρυ στη σοβαρότητα του προβλήματος και που θα έπρεπε να είχε πάρει, εδώ και πολλές δεκαετίες, τη μορφή μιας πανστρατιάς. Λειτουργώντας σε πολλά μήκη κυμάτων –νοητικό, ψυχολογικό, συναισθηματικό, οπτικό–, η τωρινή έκθεση αποτελεί ένα ισχυρό έναυσμα, ένα εφαλτήριο, μια δικλείδα ασφαλείας γι’ αυτή καθαυτή την ψυχική μας ισορροπία.
Ισορροπία που κινδυνεύει άμεσα, καθώς αποτελεί έναν κατεξοχήν στόχο στο σύγχρονο, απάνθρωπο, επιθετικό, μέχρι και εγκληματικό –θα λέγαμε ανεπιφύλακτα– περιβάλλον και τρόπο διαβίωσης. Μέσ’ από τα έργα τους, και οι 27 καλλιτέχνες, που ανήκουν σε διαφορετικές επιμέρους γενιές της τελευταίας πεντηκονταετίας, εκφράζουν, με όση πειθώ είναι –εικαστικά– δυνατή, ένα συναίσθημα αισιοδοξίας, ένα ελπιδοφόρο, σε τελευταία ανάλυση, μήνυμα, που μας χαρίζει μιαν όχι μοναχά οπτική, αλλά και ψυχική ανάσα.
Μιαν ανάσα που, καθώς, μέσ’ από το εικαστικό-αισθητικό μέρος, εκφράζει την ιδιαιτερότητα της προσωπικότητας του κάθε καλλιτέχνη, αφυπνίζει συνειρμικά μέσα μας το προσωπικό μας ένστιχτο για δημιουργία, δράση, αντίδραση σε κάθε παθητική στάση και συμπεριφορά. Κοντολογίς, για μιαν αποτελεσματική αντίδραση στη χειμερία νάρκη την οποία μας επιβάλλει η άκρατη τεχνοκρατία και η εφιαλτική, στις ημέρες μας, παγκοσμιοποίηση· στην ουσία, ισοπέδωση. Ειδικότερα, στο όποιο δέντρο ζωγράφισε ή έπλασε ο καθένας από τους 27 συμμετέχοντες καλλιτέχνες έχει ενορχηστρωθεί μια αυθεντική αντίδραση από την ίδια την ψυχή του. Έτσι, το έργο προβάλλει, κάθε φορά, κατεξοχήν υποβλητική νύξη για συναισθηματικές καταστάσεις και ψυχικές αντιδράσεις που οξύνουν τη φαντασία μας, ενώ, συγχρόνως, διεγείρουν τον εσωτερικό μας κόσμο. Πράγματι, ένα πλατύ φάσμα από δρώμενα, βιώματα και καταστάσεις ξετυλίγεται μπροστά στα μάτια μας, από την απόλυτη γαλήνη και ηρεμία, την ονειροπόλα ενατένιση, μέχρι τη δυναμική παρέμβαση, τη χαρακτηρισμένη από ένα αυθεντικό πάθος αντιμετώπιση, την εννοιολογική προσέγγιση, την εκφρασμένη, με μιαν άκρατη ποίηση, ρεαλιστική εικόνα.
Δυσδιάστατες ή και τρισδιάστατες παρουσίες-μαρτυρίες, και όχι απλά επιδερμικές εικόνες, τα έργα και των 27 δημιουργών εγγράφονται δυναμικά όχι μόνο στο οπτικό μας πεδίο, αλλά στον ίδιο τον ψυχισμό μας, εμπλουτίζοντάς μας με ανθεκτικές στο χρόνο εμπειρίες.

Ντόρα Ηλιοπούλου-Ρογκάν
Δρ. Ιστορικός της Τέχνης-Τεχνοκριτικός
Δημοσίευση σχολίου